HVER DAG HAR GLEDE I SEG

..joda, jeg skjønner at folk som sliter fysisk - og ikke minst psykisk - kan ha problemer med å være enige i den overskrifta - men helt sant - gledene er der. Men jeg tror man må øve seg opp til å se dem, for ofte ligger de gjemt inni alt det negative grumset og faenskapet som de fleste av oss har i større eller mindre grad i livene sine.

Nå til jula vi hadde, fikk jeg en utrulig smart og fantastisk gave av søstersen.


Ei søt, lita bok med plass til å skrive et lite notat eller tre for hver dag gjennom hele året..om ting som fikk en til å smile akkurat den dagen.
Jeg er jo ikke akkurat en grinebiter av et kjærringemne heller, da..men skal innrømme at jeg var litt skeptisk. For det hørtes veldig vanskelig ut å skulle få til å fylle ut noe - året rundt..

Men - jeg bestemte meg for å forsøke - og starta 1.januar med å prøve å være bevisst på om og når jeg faktisk kunne si at jeg virkelig smilte. Og tatt i betraktning at jeg da satt mutters aleina på Årbostad, i svarteste mørketida, ble jeg nesten sjokkert over hvor ofte jeg tok meg selv i å ikke bare smile - men faktisk le høyt (okey..mulig noen tenker "hallo, snille menn i hvite frakka - ta dåkker en tur til den gale kjerringa" nå..men pyttsan, hehe) 😂

Så - oppmuntret av den positive galskapen som tydeligvis bor i meg, fortsatte jeg hver dag å lete etter gledelige øyeblikk, og har frem til dags dato (dag nr.99 i dag), ikke hatt problemer med å finne noe. Tvert imot..Noen dager har det blitt bare én ting - mens andre dager har jeg måttet velge ut bare noen få, for å ha plass på linjene.

Her er to tilfeldige utdrag - så kan dere jo se selv, hva som får MEG til å føle at det er verdt å trekke på smilebåndet for.





I dag er det gått automatikk i å legge merke til de små glimtene av positivitet og glede som faktisk er flettet sammen med livet mitt. Og igjen - jeg forstår at for mange er det ikke en selvfølge at de syns det er så veldig mye som det er verdt å finne glede over..men tenk etter..det kan være de helt, helt små tingene..og jeg tror som sagt at man kan finne de - dersom man er innstilt på å lete etter de..

Et lite eksempel helt på slutten..jeg farga håret mitt i forrige uke, og så gikk det hull på ene hansken uten at jeg merket det - med det resultatet at nesten hele venstrehånden min var brun. Hmmm..Hælvette!! Tykje korsn man nu bli seanes ut..var første tanken. Men så greip jeg fatt i noen våtservietter og gnikka på flekkene, og vips så var 3/4 deler av brunfargen borte. STOOOOORT smil på ho gamla, da..og da tenkte jeg "pyttsan..ikke så farlig likevel - resten forsvinner i løpet av et par-tre vask til". Noe det også gjorde. Så i stedet for å henge meg opp i typisk, nordnorsk bannskap og tilhørende irritasjon over at det var gått hull på hansken - fant en grunn til å smile, fordi problemet lot seg tross alt løse. Og dermed fantes det ikke et fnugg av negative følelser i kroppen min i etterkant.

Kom på tampen her, til å tenke på han kar´n som for nån år sida spurte meg " MÅÅÅ du være så kvalmanes positiv hele tida???"...så til de som syns jeg har vært "plagsom" før - dåkker har ikkje sett nåkka enda, hehe 😉

Ha en nydeligvakker og sprudlende dag der ute, da 💓

Kommentarer

  1. Det er nå engang sånn at det er flere av de små gledene enn de store :) Ganske mange flere faktisk :)
    Med ME spøkelset som daglig utfordring, så er det utrolig viktig for meg også å finne gleder i dagene. Og med hånden på hjertet, det er ikke mange dagene disse årene at jeg ikke har funnet noe positivt eller morsomt å glede meg over :)
    Veldig fint innlegg, og den boken var en veldig god idé ♥ Jeg har noen skrivebøker jeg ikke vet hva jeg skal bruke til, kanskje jeg rett og slett må finne frem en sånn og gjøre som deg :)

    SvarSlett
  2. Ja jeg er såååå enig..og er så glad på dine vegne at du klarer å se nettopp de positive og gode øyeblikkene når de dukker opp =) Takk for det =) Og ja, ei sånn her bok er absolutt å anbefale..mini-dagbok, der det ikke er rom for noe negativt ;) Ha en super dag videre <3

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar..ris & ros - tips & idéer mottas med takk.

Populære innlegg